Direktlänk till inlägg 10 december 2009

Jag skriver därför är jag...

Av Johnny Olofsson - 10 december 2009 12:30

Jag skriver denna blogg för att upplysa samtiden om en oönskad framtid. Jag skriver den av strikt personliga skäl och i ensamt majestät. Här sitter jag själv och detta är mina åsikter, eller min samling av erfarenheter. Bloggen är skriven för att synliggöra ett hot mot vår mänskliga civilisation. Jag löser inte problemet, det är inte min roll. Min roll är, som filosof, sökare och tänkare att vara en vägvisare åt dem som har verktygen att påverka. Jag saknar verktygen och styrkan att fixa de problem som jag lyfter fram. Jag är en del av lösningen genom att jag synligagör problem som annars skulle få pågå i det dolda, eller utan förståelse att de faktiskt är problem.


Som grund har jag min kunskapslära genom John Locke. Människan föds som ett tomt blad - tabula rasa - där synintryck, efarenheter och kunskap sedan fyller på och skapar en självständig, fri och självtänkande person. John Locke försöker avgränsa vad vi kan veta genom att undersöka ideérnas ursprung. Locke hyllar den empiriska grundprincipen att alla idéer har sitt ursprung i erfarenheten. Idéer har två källor, två slags erfarenheter, förnimmande och reflexion. Båda levererar en rad enkla idéer som av vårt sinne ger oss sammansatta idéer av ting och synintryck. T.ex är ett äpple alltid ett äpple oberoende betraktaren. Men vad äpplet ÄR t.ex rött, gott, saftigt, oätbart, ligger i betraktarens värderingar.


Är det man läser inte fakta så riskerar man att bygga sin självständighet, frihet och självtänkande person på falskhet och lögn. Enligt denna kunskapslära skulle okunskap med andra ord kunna betyda att massan lätt antar att alla röda äpplen är mjöliga och oätbara. Objektivitet, allmänbildning och att kritiskt skåda världen minimerar risken för att underminera människors möjligheter till sann självständighet, frihet och egna sunda åsikter. Många återupprepningar, men folk har personligen tagit illa upp av min blogg trots att den är ett inlägg i samhällsdebatten och inget annat.



Jag skriver bloggen utifrån min filosofiska övertygelse och räknade kallblodigt med att den skulle ses i ljuset av denna. Speciellt eftersom jag så tydligt skrivit ned mina filosofiska och teologiska ledstjärnor i livet redan i profiltexten som stod här från dag ett (under strecket). Att någon personligen tagit illa upp är tyvärr inget negativt för det jag skrivit. Enligt John Locke och Friedrich Neitzsche är det istället något som snarare bekräftar mina antaganden. Det har möjlighet att ge debatten luft under vingarna och öppnar för lösningar av problemen. När de som har verktygen och möjligheten att påverka fått bearbeta dessa problems omfattning, kommer vi att vara närmare en lösning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Olofsson - 8 december 2009 10:11

Jag skriver mycket på min fritid. Fantasy, Science Fiction och psykologiska thrillers. Alltid inriktat mot den lilla människans kamp om rätten till sina egna åsikter och möjligheten att få del av världens sanningar. Ibland står kampen mot en statsmak...

Av Johnny Olofsson - 8 december 2009 09:37

Alla som känner mig vet att jag är en bitsk samhällskritiker som brinner för sakfrågan, den mänskliga civilisationens framtid. Jag har en liberal grundsyn väl färgad av min teologiska övertygelse daoismen, men har inget parti. Detta är självvalt efte...

Av Johnny Olofsson - 4 december 2009 09:29

På Tingbergsskolan i Lilla Edets kommun har man effektiviserat skolundervisningen till nya världsrekordsnivåer. De tre kärnämnenas ineffektivitet kvarstår dock och får otrolig del av den totala skoltiden. Historia och No läser man under temaveckor oc...

Av Johnny Olofsson - 28 november 2009 23:17

Vi är rädda för miljöbovar, vi är rädda för terrorister, vi är rädda för grannens seder & bruk och vi är rädda för kärnvapenkrig. Men alla undflyr vi det verkliga hotet. För den mänskliga civilisationen, som den ser ut idag, kommer inte gå under på g...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards