Alla inlägg den 4 december 2009

Av Johnny Olofsson - 4 december 2009 09:29

På Tingbergsskolan i Lilla Edets kommun har man effektiviserat skolundervisningen till nya världsrekordsnivåer. De tre kärnämnenas ineffektivitet kvarstår dock och får otrolig del av den totala skoltiden. Historia och No läser man under temaveckor och försvårar möjligheten att lägga ihop den totala procenten. Men den är inte stor och det handlar mer om läsförståelse än att faktiskt lära sig om temat. De ämnen man mest effektiviserats sig i är Geografi och Samhällskunskap. Där är man helt otrolig, främst i världen, mig veteligen. Här på Tingbergsskolan studerar man ett europieskt land på 45 minuter varje vecka. Norden, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Portugal och Italien. Världsrekordet sattes vecka 48. Då klarade man av bragden att på 45 minuter läsa och slutföra både Spanien och Portugal. Helt otroligt fabulöst och fantastiskt!


Nyfiken på denna otroliga effektivitet frågar man eleverna vad de kan om länderna de läst om. Och otroligt nog vet dem ingenting, helt undebart! Tingbergsskolan har lyckats så otroligt väl i sin effektivisering av Samhällsorienterade ämnen att barnen inte ens själva vet att de lärt sig flera länder i Europa. Så ljuvligt att Sveriges sämsta skolkommun upprätthåller sitt rykte. Tingbergsskolan är visdomens äpple, ät av det och du faller död ned (i alla fall intellektuellt och kunskapsmässigt).


När jag var ung och gick på Torlsandaskolan så behövde vi så ineffektivt mycket tid som två 60 minuters lektioner + läsläxa i Samhälls- och Geografiboken (Vida Världen 2) + kartprov för att lära oss ett land! Gud vad jag önskat att jag kunde varit lika effektiv i min utbildning som dagens 5:or på Tingbergsskolan i Lilla Edet, Sveriges sämsta skolkommun. Men nej, vi har tillräckligt med intoleranta nynazister och annat pradask i Sverige. Jag är oerhört nöjd med mina baskunskaper även om det var mycket blod, svett och tårar som ligger bakom. Men så födde man i Torslandaskolan också mycket tolerans, objektivitet och väckte nyfikenhet hos eleverna. Även om Torslanda alltid har en tendens att svartmålas av media så kan ingen sticka under stolen med att man där under 90-talet skapade en hel generation ungdomar som i detta nu jobbar med allt från systemutveckling, entrepenörskap och sunt samhällsengagemang.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards